Brev:
Flaske, gylp og overgang til mos/grød
10. august 2016
Alder:
2 mdr.
Flaske, gylp og overgang til mos/grød
Hej Helen.
Endnu en gang tak for en god postkasse, som jeg nu vil benytte mig af igen ;-)
Som jeg har skrevet så er min Oliver (11uger) en stor dreng der nu vejer 7 kg (4630 g ved fødslen). Han har en god appetit og altid har haft det.
Han får flaske - og får mellem 900-1000 ml i døgnet. Nogle gang er jeg i tvivl om han spiser for meget - men han siger selv fra, så jeg tænker han spiser til han er mæt. Mit SP siger det er ok - men nogle steder kan jeg læse mig til det er for meget - hvad tænker du?
Som jeg også har skrevet - så gylper han meget og der er mistanker om refluks, grundet mængde, konsistens og fordi han nogle gang har ubehag, især når han bøvser og gylpen kommer der (det kommer hele tiden også når han ligger, og i lang tid efter).
Refluksen bliver behandlet med nexium, udfra hans symptomer, men er meget i tvivl om han virkelig lider af det (han har nemlig ikke ondt når han spiser og sover okay(for det meste). Vi har givet ham nexium i 3 uger, og ja hans humør er blevet bedre og han er blevet mere rolig, men det kan vel lige så meget skyldes hans udvikling og han bliver ældre. Så er virkelig i tvivl om han har behov for medicinen, for vil jo helst ikke give ham medicin som han ikke behøver, også set i forhold til alle de bivirkninger der er. Hvad er dine erfaringer med det?
Hvor lang tid går der før lukkemusklen er færdigudviklet, så vi kan slippe for alt det Gylp?
Et sidespørgsmål - en af bivirkningerne ved nexium er forstoppelse - Oliver har stadig afføring hver dag, dog skal han presse noget mere, og der kommer lidt mindre end før. Konsistensen er stadig grødagtig - dog kan det nogle dage være lidt tyndere, og andre dage mere leragtig (men det er få dage) - ud fra det tænker jeg ikke han er forstoppet, hvad mener du? Er så bang for at han får en skjult forstoppelse jeg ikke opdager, han er nemlig begyndt at gylpe mere (selvom det ikke er nok i forvejen) de sidste dage, og ved ikke om der kan være en sammenhæng?!
På baggrund af ovenstående, så ser jeg frem til at vi kan begynde på mos/grød. Dels grundet hans appetit og det forhåbentlig også hjælper på hans gylp.
Jeg tænker han nok vil være klar omkring de 4mdr - men hvordan ved jeg præcist hvornår han er klar? Hvilket signaler?
Og har du en god plan til hvordan man starter op og hvordan sætter man mængden gradvist op?
Med venlig hilsen
Olivers mor