Flaske, gylp og overgang til mos/grød

10. august 2016

Alder:
2 mdr.

Flaske, gylp og overgang til mos/grød

Hej Helen.

Endnu en gang tak for en god postkasse, som jeg nu vil benytte mig af igen ;-)

Som jeg har skrevet så er min Oliver (11uger) en stor dreng der nu vejer 7 kg (4630 g ved fødslen). Han har en god appetit og altid har haft det.

Han får flaske - og får mellem 900-1000 ml i døgnet. Nogle gang er jeg i tvivl om han spiser for meget - men han siger selv fra, så jeg tænker han spiser til han er mæt. Mit SP siger det er ok - men nogle steder kan jeg læse mig til det er for meget - hvad tænker du?

Som jeg også har skrevet - så gylper han meget og der er mistanker om refluks, grundet mængde, konsistens og fordi han nogle gang har ubehag, især når han bøvser og gylpen kommer der (det kommer hele tiden også når han ligger, og i lang tid efter).

Refluksen bliver behandlet med nexium, udfra hans symptomer, men er meget i tvivl om han virkelig lider af det (han har nemlig ikke ondt når han spiser og sover okay(for det meste). Vi har givet ham nexium i 3 uger, og ja hans humør er blevet bedre og han er blevet mere rolig, men det kan vel lige så meget skyldes hans udvikling og han bliver ældre. Så er virkelig i tvivl om han har behov for medicinen, for vil jo helst ...

Annonce

... ikke give ham medicin som han ikke behøver, også set i forhold til alle de bivirkninger der er. Hvad er dine erfaringer med det?

Hvor lang tid går der før lukkemusklen er færdigudviklet, så vi kan slippe for alt det Gylp?

Et sidespørgsmål - en af bivirkningerne ved nexium er forstoppelse - Oliver har stadig afføring hver dag, dog skal han presse noget mere, og der kommer lidt mindre end før. Konsistensen er stadig grødagtig - dog kan det nogle dage være lidt tyndere, og andre dage mere leragtig (men det er få dage) - ud fra det tænker jeg ikke han er forstoppet, hvad mener du? Er så bang for at han får en skjult forstoppelse jeg ikke opdager, han er nemlig begyndt at gylpe mere (selvom det ikke er nok i forvejen) de sidste dage, og ved ikke om der kan være en sammenhæng?!

På baggrund af ovenstående, så ser jeg frem til at vi kan begynde på mos/grød. Dels grundet hans appetit og det forhåbentlig også hjælper på hans gylp.

Jeg tænker han nok vil være klar omkring de 4mdr - men hvordan ved jeg præcist hvornår han er klar? Hvilket signaler?

Og har du en god plan til hvordan man starter op og hvordan sætter man mængden gradvist op?

Med venlig hilsen
Olivers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.